Sök:

Sökresultat:

164 Uppsatser om Dold läroplan - Sida 1 av 11

Var det ba?ttre fo?rr? : en ja?mfo?relse av kursplanernas a?mnesinneha?ll i a?mnet musik ? Lpo94 och Lgr11

?Flumskola? eller ?katederundervisning?? Ja det har varit ma?nga bena?mningar pa? den svenska skolan genom a?ren och 2011 kom en ny la?roplan som skulle ersa?tta den tidigare la?roplanen. Det finns ma?nga la?rare som har arbetat med flera olika la?roplaner. Hur har skiftet till nya la?roplaner pa?verkat deras undervisning, planering och arbetssituation?Denna underso?kning a?r en analys av La?roplan fo?r det obligatoriska skolva?sendet, 1994 (Lpo94) och La?roplan fo?r grundskolan, fo?rskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) som ga?ller sedan ho?sten 2011 och deras kursplaner i musik.

Dold samÀganderÀtt till fast egendom: en redogörelse av förutsÀttningarna ur ett familjerÀttsligt perspektiv

ÄganderĂ€tten mellan makar har sedan lĂ„ngt tillbaka varit föremĂ„l för reformer i lagstiftningen. Orsak till detta har varit att lagstiftaren velat skapa en större ekonomisk rĂ€ttvisa mellan makar. Dold samĂ€ganderĂ€tt till fast egendom utgör ett exempel pĂ„ försök till att utjĂ€mna Ă€ganderĂ€tten mellan makar, och innebĂ€r att make som inte Ă€r civilrĂ€ttslig Ă€gare till en fastighet kan bli samĂ€gare. FörutsĂ€ttningen för att dold samĂ€ganderĂ€tt skall anses föreligga Ă€r att makarna haft för avsikt att gemensamt Ă€ga egendomen. Finns ingen uttrycklig överenskommelse kan dold samĂ€ganderĂ€tt Ă€ndĂ„ anses föreligga, om make som gör ansprĂ„k pĂ„ dold samĂ€ganderĂ€tt ekonomiskt bidragit till förvĂ€rvet samt om fastigheten köpts för gemensamt bruk.

Dold samÀganderÀtt till fast egendom

Dold samÀganderÀtt till fast egendom Àr en rÀttsfigur som uppkommit genom praxis. Syftet har varit att skapa ett ekonomiskt skydd till den make som inte varit formell köpare. Den make som inte Àr civilrÀttslig Àgare till en fastighet ges möjligheten att bli samÀgare om vissa förutsÀttningar Àr uppfyllda. Fastigheten ska vara köpt för gemensamt bruk och den make som hÀvdar dold samÀganderÀtt ska ha bidragit ekonomiskt till förvÀrvet. Makarna ska Àven ha haft avsikten att Àga egendomen gemensamt, Àr avsikten inte uttryckt har det godtagits en sÄ kallad tyst överenskommelse.

Dold samÀganderÀtt till fast egendom : skapandet av ett rÀttsinstitut

Under 1980-talet skapades och utvecklades ett rÀttsinstitut som kom att bÀra namnet dold samÀganderÀtt till fast egendom för makar och sambor. I ett flertal domar erkÀnde domare att, under förutsÀttning att vissa premisser var uppfyllda, en make eller sambo kunde ha dold samÀganderÀtt till den av andra parten Àgda fasta egendom. Villkoren för dold samÀganderÀtt stÄr inte att finna i nÄgon svensk lag utan villkoren Àr som oskrivna regel, liknande de som stiftas i de sÄ kallade common-law lÀnderna. I denna uppsats söker författaren finna de tolkningsmetoder och tolkningsargument HD anvÀnde sig av för skapa detta rÀttsinstitut. Uppsatsens tyngdpunkt ligger i analysen av domskÀlen frÄn fyra rÀttsfall.

Vilseledande UnderhÄllning : Ungdomars Attityder till Dold Viral Marknadsföring

In this paper, we examine the attitudes of 16- to 19-year olds towards stealth viral marketing in the form of videos posted on websites such as Youtube. Apart from their general attitudes towards the phenomenon, we were also concerned with their views on the ethics involved in this marketing method and how this affects their view on the companies behind the advertising. To accomplish this, we administered a survey to a sample chosen by convenience. Using the Persuasion Knowledge Model and prior research on the subject, we then analyzed the gathered data and reached the conclusion that the respondents in our sample were mainly positive towards stealth viral marketing in this particular form, that they generally did not consider it unethical and that even though most considered the companies to be responsible for such videos, teenagers were not likely to take negative actions against them if they found out that a video that they had seen was in fact a stealth viral video..

Pojkar och flickor i skolan : En studie om elevers aktiviteter och beteenden i skolan ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie Àr att ur ett elevperspektiv undersöka och analysera elevers beteenden och aktiviteter i klassrummet och pÄ rasten som ett uttryck för hur en genusordning och en ?dold? lÀroplan och hÀrskarteknikerna sÄvÀl befÀsts och förstÀrks samt förÀndras och överskrids. Denna studie bygger pÄ observationer av och intervjuer med tio elever i Är tre. Resultatet visar pÄ att det förekommer bÄde aktiviteter och beteenden som Àr ett uttryck för en genusordning, ?dold? lÀroplan och hÀrskartekniker bÄde pÄ rasten och i klassrummet.

Definitionen av öppen och dold diskriminering : Med urgÄngspunkt i Commerzbank-mÄlet

Europeiska Unionen (EU) arbetar bland annat med att förebygga diskriminering mellan medlemsstaterna. Diskriminering kan förekomma nÀr en person frÄn en medlemsstat vÀljer att etablera sig i en annan medlemsstat. Diskriminering föreligger nÀr tvÄ liknande situationer behandlas olika, vilket Àven Àr innebörden av likhetsprincipen som tillÀmpas nÀr dessa situationer ska faststÀllas. En sÀrbehandling kan bero pÄ nationalitet eller hemvist. Diskriminering pÄ grund av nationalitet benÀmns som öppen diskriminering och en sÀrbehandling som grundas pÄ hemvist kallas för dold diskriminering.

Dold samÀganderÀtt : om makars ÀganderÀtt till fast egendom

PÄ 80-talet tog ett nytt rÀttsligt institut kallat dold samÀganderÀtt sin form. Institutet har vÀxt fram i praxis och innebÀr att make, trots de strikta formkraven i Jordabalken, kan anses ha samÀganderÀtt till egendom som endast den andre maken enligt köpeavtalet Àr Àgare till. Den dolda samÀganderÀtten innebÀr att den dolde samÀgaren kan krÀva att genom formenlig överlÄtelse eller dom bli insatt som öppen samÀgare i fastigheten. Innan den dolda samÀganderÀtten förvandlats till ett öppet samÀgande kan den öppne Àgaren förfoga fritt över fastigheten. Make kan hÀvda dold samÀganderÀtt för att fÄ ut mer vid en bodelning.

Finns det en inofficiell eller dold skönlitterÀr kanon i skolans lÀgre Äldrar?

Denna rapport handlar om ett idag debatterat Àmne, nÀmligen om en litterÀr kanon. Detta kan kortfattat beskrivas som en samling litterÀra verk som skall föredras framför andra. Studien fokuserar pÄ barn i de yngre Äldrarna i skolan. En enkÀtundersökning skickades ut med frÄgor angÄende författare, böcker samt pÄ vilken basis lÀrare vÀljer litteratur till eleverna. Svaren pÄ undersökningen var varierande under en del punkter.

Lageroptimering med hjÀlp av datautvinning ur datalager

Datalager Àr ett system som bestÄr av information frÄn flera olika system. Datautvinning gÄr ut pÄ att fÄ fram ej tidigare kÀnd kunskap frÄn till exempel datalager. Kostnaden för att hÄlla nÄgot i lager Àr en dold kostnad som mÄnga företagsledare ej Àr medvetna om hur mycket det kostar dem. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka ett möjligt angreppssÀtt med datautvinningsmetoder ur datalager för framtagande av beslutsunderlag rörande lagernivÄer. Kostnaden att hÄlla nÄgot i lager Àr en dold kostnad som det Àr intressant att finna nya metoder för att pÄverka.För att besvara frÄgestÀllningen utfördes en fallstudie pÄ ett lagerhÄllande företag som anvÀnder sig av datalager.

FrÄn dold turisminriktning till attraktiv Turismutbildning med lokal förankring.

Utvecklingsförslag hur man kan lyfta turismutbildningen i norra BohuslÀn..

?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter

F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser. Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p? sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r barn som har koncentrationssv?righeter.

ÅterberĂ€ttade berĂ€ttelser : om anföringsbruk i förhörstext

Denna uppsats presenterar en studie med syftet att studera anföring i förhörstext i förhÄllande till de brottsrekvisit som behöver stÀrkas vid grov kvinnofridskrÀnkning. Texterna bestÄr av mÄlsÀgarförhör i 11 fall av grov kvinnofridskrÀnkning och har analyserats genom nÀrlÀsning. Resultatet visar att polisen framför allt anvÀnder öppen anföring för att stÀrka alla rekvisit och dÀrmed tydligt för fram kvinnans röst i texten. Men samtidigt Àr bruket vid hotrekvisitet inte alltid enligt de bestÀmmelser som rÄder, vilket pÄverkar tillförlitligheten. Studien visar ocksÄ att dold anföring Àr lika vanligt som öppen för att stÀrka rekvisit som rör smÀrta och vanmakt.

Rött kort för den kommunala pensionsredovisningen?

Den 1 januari 1998 infördes en ny lag nÀr det gÀller redovisning av pensioner i kommuner. Tidigare belastades resultatet med en kostnad nÀr pensionspengarna utbetalades. Nu skulle kommunernas pensionsskulder som upparbetats innan detta datum endast redovisas med en not, som en ansvarsförbindelse. Detta medför att landets kommuner enligt lag ska inneha en skuld som inte ska ingÄ i balansrÀkningen.Vi har kommit fram till att kommunerna redovisar pÄ olika sÀtt, vissa vÀljer att bryta mot lagen och lyfta fram hela pensionsskulden i balansrÀkningen medan merparten av de undersökta kommunerna vÀljer att följa lagen och pÄ sÄ sÀtt inneha en dold skuld i balansrÀkningen. Detta har medfört att en av kommunerna har en negativ soliditet nÀr de rÀknar med den dolda pensionsskulden till pensionsskulden som redovisas i balansrÀkningen.

Den dolda arenan : Hur elever upplever den?

Bakgrund: Det finns en dold arena i skolan som Àr outforskad och som fÄngat vÄrt intressetill denna studie. Studien ger Àven kunskaper till all personal inom skolan som pÄ nÄgot sÀttbemöter eleverna. Vi har valt att utgÄ ifrÄn elevernas perspektiv dÀr elever frÄn Ärskurs 1 och2 deltagit för att bidra med sina tankar. Vi har studerat detta utifrÄn ett fenomenologisktperspektiv. Eftersom det saknas tidigare forskning inom omrÄdet har vi kompletterat medforskning kring socialt samspel och konflikter vilket Àr nÄgot som stÀndigt förekommer pÄden dolda arenan.Sökord: Sökorden vi har anvÀnt var dolda platser i skolan, gömda platser i skolan, nÀr ingenvuxen ser i skolan, utan att pedagog/personal ser, egen tid, rum i skolan, pedagogersnÀrvaro/frÄnvaro.Syfte: VÄrt syfte med undersökningen var att se om det finns en dold arena och hur denupplevs av eleverna i skolan.Metod: Vi har valt att anvÀnda oss av intervjuer utifrÄn en fenomenologisk grundtankeeftersom vi vill undersöka elevernas upplevelser kring den dolda arenan.

1 NĂ€sta sida ->